Om det er på arbejdspladsen eller i hjemmet, er ligegyldigt. Det er vigtigt uanset hvor, det er, og hvad det skal bruges til. Et sundt og moderne kontormiljø vil nemlig hjælpe dig til at præstere bedre, når du skal lave dit arbejde. I denne guide vil du få nogle tips og råd, som er simple at udføre, og som vil hjælpe med at give et fysisk og sundere kontormiljø hvor man trives bedre.

1. Godt indeklima

Der kan være store gevinster ved at prioritere et sundt indeklima. Undersøgelser viser nemlig at det øger koncentrationsevnen og produktiviteten. Der er flere metoder som du kan gøre brug af, for at opretholde et sundt indeklima. Sørg for at der altid er en tilpas temperatur på kontoret og det gælder både vinter og sommer. Derudover er det vigtigt at slippe for at sidde i træk.

På et kontor kan luften ligeledes blive tung, hvis man sidder flere i samme rum. Du kan undgå høje koncentrationer af CO2 ved at sørge for at lufte ud. Det kan enten være igennem ventilation eller blot ved at åbne vinduet / udluftning. Vær også opmærksom på risikoen for afgasning fra maling, hvis det er nye lokaler som I flytter ind i. Dårlig luftkvalitet kan være direkte sundhedsskadelig.

2. Indretning med kontormøbler

Det er alfa-omega at indrette dit kontor med de rigtige kontormøbler. Undgå f.eks. at sidde ved et skrivebord der ikke passer i højden eller kontorstole som ikke kan indstilles efter behov. Vælger du derimod et hæve sænkebord, så kan du altid justere højden på bordpladen i forhold til skærmen og sikre, at belysningen er god. Vælger du en ergonomisk kontorstol, så får du samtidig optimal støtte i ryg og læn.

Du bør ligeledes tænke på at anskaffe dig arkivskabe til opbevaring af kontorartikler. På den måde kan du slippe for at have dem stående fremme, hvilket både skaber rod og forringer overblikket i hverdagen. Derudover er det vigtigt med god belysning! Sørg for at have en skrivebordslampe og ovenlys så rummet du sidder i er lyst. Et lyst rum er ligeledes med til at øge motivationen, særligt i de mørke vintermåneder. Sidst men ikke mindst så husk på, at indretning med kontormøbler også er en smagssag. Få mere inspiration her.

3. Undgå støj og larm

Telefoner, computere, printere og dagligdagssnak er alle med til at skabe støj i hverdagen. Hvis du vurderer at det er et problem på jeres kontor, så overvej at lave lydafskærmninger. Skillevægge kan have en markant effekt på medarbejdernes velvære. Ved at afskærme for støj kan man reducere risikoen for stress, koncentrationsbesvær og lignende symptomer. En skillevæg er derfor det foretrukne valg.

Skillevægge er også med til at give mere privatliv. Man kan bruge dem som væg på én eller flere sider, der hvor medarbejderen har arbejdsstation. Det giver fred til at arbejde med opgaverne. Væggene kan både fås som fastmonteret på hæve sænkeborde eller som selvstændige vægge på fod. Det vil alt andet lige være dem på egen fod der vil give jer de bedste resultater i forhold til støj.

4. Bevægelse og motion

Sidder du meget ned i hverdagen, så kan det være en stor sundhedsrisiko. Sørg for at lave øvelser i løbet af dagen for at forebygge smerter. Selv små øvelser om morgenen eller sidst på dagen kan have en stor effekt på dit humør, koncentrationsevne og velvære på kontoret. Overvej at tilmelde dig fitness eller lav aktiviteter med dine kollegaer på jobbet. Det gælder om at bevæge sig!

Har du et hæve sænkebord så tving dig selv til at stå op i løbet af dagen. Du kan f.eks. stå op en time før du skal til frokost og en time efter frokost. Det er en god idé at stå op flere timer i løbet af dagen. På den måde bruger du dine ryg- og benmuskler. Kroppen har godt af at bevæge sig og det belønner sig. Du kan også anskaffe dig en siddebold, der er med til at holde din læn i bevægelse.

5. Trivsel i hverdagen

Det sidste råd lyder på at spørge ind til dine kollegaer. Spørg om de har haft en god weekend, hvad de har lavet osv. Afsæt tid til at snakke om andet end arbejde i hverdagen. Trivsel handler også om at holde pauser i en travl hverdag. Selv små pauser kan fremme din arbejdsindsats og så forebygger det psykiske lidelser så som stress. Pas derfor på med at lukke dig selv inde i en bobbel, også selvom du har travlt.

God trivsel kan også dyrkes ved at forebygge konflikter, der kan føre til mobning, stress og andet. Hvis disse problemer ikke håndteres i tide eller håndteres ukorrekt, så kan de skabe en ond cirkel. En god idé at at lytte til dine instinkter og handle hvis du føler der er noget som trygger. Er der problemer i afdelingen så tag det med din leder således konflikterne kan blive løst med det samme.